Sprawne zaciski hamulcowe podstawą bezpieczeństwa.
Jednym ze zdecydowanie najważniejszych elementów każdego pojazdu samochodowego jest bez wątpienia układ hamulcowy. Jakiekolwiek uszkodzenia i usterki w jego działaniu, mogą być przyczyną groźnych w skutkach i konsekwencjach wypadków drogowych, wobec czego, koniecznością będzie zadbanie o to, aby był on zawsze w stu procentach sprawny. Musimy pojazd oddawać regularnie na przegląd techniczny, który pozwoli przekonać się w jakim stanie są poszczególne elementy układu hamulcowego, w tym przede wszystkim, zdecydowanie najważniejsze, zaciski hamulcowe.
Co w dalszej części artykułu?
Istotna funkcja układu hamulcowego.
Musimy tutaj przecież pamiętać, iż każdy pojazd ma swoją określoną długość trasy hamowania. Jest ona jednak obliczona tylko i wyłącznie dla sprawnego układu hamulcowego. W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości w jego pracy, niestety ponosimy duże ryzyko, że w trakcie hamowania, źle obliczymy jego długość i doprowadzimy do poważniejszego wypadku. Dlatego tez, obowiązkiem każdego posiadacza pojazdu samochodowego, niezależnie od tego, czy jest to pojazd osobowy czy też ciężarowy, będzie regularne przeprowadzanie przeglądów technicznych z naciskiem na sprawność układu hamulcowego.
Zaciski układu hamulcowego.
Zdecydowanie najważniejsze w całym tym układzie będą zaciski hamulcowe, czyli odpowiednie szczęki, wykonane z żeliwa i stali, które będą zaciskać się na tarczach połączonych z kołami pojazdu, tym samym zatrzymując ich ruch obrotowy. Jeśli szczęki zacisku będą zanadto wyrobione, lub tez skorodowane, nie będą one w stanie z tą samą siłą co sprawne zacisnąć się na tarczy, a co za tym idzie, nie będą w takim samym stopniu wpływać na zatrzymywanie się pojazdu. Dlatego też, sprawność zacisków hamulcowych odgrywać będzie tutaj bardzo ważną rolę.
Wymiana czy regeneracja?
W przypadku stwierdzenia, jakichkolwiek nieprawidłowości w pracy zacisków hamulcowych, warto natychmiast pojazd odstawić do serwisu. Tutaj z kolei po odpowiednich oględzinach i badaniach technicznych, pracownicy stwierdzą, czy w danym przypadku możliwa będzie jeszcze regeneracja zacisków czy też koniecznością będzie ich wymiana na nowe. Opcja pierwsza, czyli regeneracja, jest tutaj zdecydowanie lepszym wyjściem, bowiem koszt regeneracji jest o wiele niższy niż koszt zakupu nowego zacisku hamulcowego. Niemniej jednak tylko i wyłącznie pracownik warsztatu z odpowiednimi uprawnieniami, po przeprowadzeniu odpowiednich testów, może podjąć decyzję w kwestii tego, czy można regenerować czy też trzeba będzie zakupić nowy zacisk. Wynika to z faktu tego, iż to pracownik decydujący o regeneracji i ją przeprowadzający będzie ponosić odpowiedzialność za ewentualną wadliwą pracę. To przecież on podpisuje nam przegląd techniczny, wobec czego powinien być świadomy ryzyka i nie pozwolić obarczać się odpowiedzialnością za czyjąś chęć poczynienia głupich oszczędności.